مدرس مهارت های زندگی و استاد دانشگاه در اندیمشک گفت: در مواجهه با کرونا و استرس‌های این بیماری باید از راهبرد مقابله‌ای خاص استفاده کنیم.

مرجان حسنوند مدرس مهارت‌های زندگی و استاد دانشگاه در اندیمشک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: افراد عمدتا در مواجهه با کرونا ویروس راهبرد مقابله‌ای ناکارآمد دارند، اما باید برای مقابله با این بیماری راهبرد مقابله‌ای خاص خودش را داشته باشیم.

او افزود: برخی با انکار واقعیت بیماری، دستورات پیشگیرانه را رعایت نمی‌کنند و به کرونا مبتلا می‌شوند و عده‌ای دیگر با فاجعه پنداری کرونا و رعایت وسواس گونه و بیش از حد دائما نگران هستند و استرس زیادی را تجربه می‌کنند.

حسنوند بیان داشت: این گونه استرس و اضطراب‌ها تغییرات منفی در الگوی خواب و اشتهای افراد ایجاد می‌کنند که بیقراری و کاهش عملکرد را هم به همراه دارند و مانع انجام فعالیت‌های روزمره می‌گردند و کودکان معمولا در بحران کرونا خیلی نگران هستندسالمندان بدلیل اضطراب ابتلا و مرگ، بیماری‌های جسمی شدیدتری را تجربه می‌کنند و کوچکترین علامت هر بیماری دیگر را بعنوان ابتلا به کرونا تلقی می‌کنند.

مدرس دانشگاه و مهارت‌های زندگی در اندیمشک ادامه داد: این موضوع در سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی، عروقی، دیابت و سرطان بر اثر استرس زیاد باعث مختل شدن چرخه‌ی طبیعی زندگی شان شده است.

شاد زیستن برای مهار استرس کرونا لازم است

او گفت: ناگزیریم راهکار‌هایی برای شاد زیستن در شرایط دشوار بیاموزیم و به کار بندیم، افرادی که تجربه شاد بودن بیشتری دارند استرس کمتری را تجربه می‌کنند و هرچه سطح استرس پائین‌تر باشد عملکرد سیستم ایمنی بهتر خواهد بود و در نتیجه امکان ابتلا به بیماری کمتر خواهد بود.

حسنوند اظهار داشت: لازم است بدانیم هیچ پدیده‌ای به خودی خود شادی آفرین نیست و شادی به ذهنیت و برداشت ذهنی ما از وقایع بستگی دارد؛ بنابراین احساس شادی و رضایت یا غم و نارضایتی در شرایط پر استرس نیز به تفکر ما بستگی دارد و زیستن در زمان و توجه بیشتر به توانمندی‌های خود با احساس شادی بیشتر همراه خواهد بود، مطالعات نیز نشان دهنده‌ی نقش شادی در زمان حال به عنوان سدی در برابر استرس می‌باشد که شادی از طریق کاهش استرس می‌تواند تاثیر مفیدی بر سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری‌ها داشته باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: راهکار پیشگیری و رهایی از استرس در شرایط کنونی را تمرکز نکردن روی اخبار مرگ و میر و شایعات در خصوص کرونا، برنامه ریزی برای ساعات خواب مناسب، بازی‌های گروهی بین اعضای خانواده، ارتباط مجازی با افراد خوش بین که در شرایط قبل کرونا نیز رابطه خوب و لذت بخشی داشته اید را مهم و اثربخش هستند.

او در پایان افزود: جهت مدیریت استرس در بحران کرونا را انجام تمرین‌های آرام سازی، سرگرم شدن با بازی‌های گروهی خانوادگی، انجام ورزش‌های سبک وو پیروی از سبک تغذیه مدیترانه‌ای که استفاده بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات و روغن زیتون لازم است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.